Hari Membeli Tudung Sedunia

Assalamu'alaikum. 
Semalam adalah hari berjimba dengan kawan macam orang bujang, sesekali apa salahnya, kan? Bulan lepas aku temankan kawan tu pergi beli shawls kat Ariani dan terjatuh hati pada koleksi bawal satin bercorak tapi keadaan tak mengizinkan aku buat apa-apa tindakan selain menyentuh dan mencuba sehelai dua yang berjaya mencuit hati. Ada lebih 4 tahun rasanya tak beli tudung Ariani, sehinggalah sekarang. Kisahnya, masa tahun 2012 ke 2013 gitu, aku pernah beli dari kedai tudung favourite aku di alam maya, Nadiahijabs dua helai printed satin shawl dan sangat menyayangi kedua-duanya. Mungkin disebabkan kurang mendapat sambutan, maka satin bercorak susah nak dijumpai di pasaran. Sedar tak sedar, sejak hujung tahun 2016 hingga kini, dah meletup-letup satin shawl bercorak pucci dan bawal satin bermacam-macam design. Orang dah ke bulan, semalam baru aku ambik port dan berkenan nak 'mencemar duli' lalu dapatkan sehelai printed satin shawl kat salah satu kiosk dalam Aeon. Aku tau harganya lebih mahal sikit daripada Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Masjid India, tapi apa nak buat, dah berkenan betul. Masa tu aku baru lepas lepak menikmati brunch dengan sepupuku kat Starbucks dan sementara menunggu dia pergi beli alat-alat yang nak dihantar kepada anak lelakinya di asrama, aku membelek-belek tudung di ruang lobi Aeon. 


Balik tu aku try pakai style yang paling mudah, ambik selfie dan upload kat Instagram, because I was crazy like dat, y'know! 


Lepas solat zuhur, kawan aku yang aku panggil Ana, datang ambik dan kami menuju ke destinasi tujuan, dia guna khidmat valet parking macam kebiasaannya setiapkali menjengah Ariani. Kira macam Fatah Amin rasa happy hasrat dia pergi ke KLCC dengan kereta sendiri dan park kat valet dah pun tercapai, aku takde rasa poyo apa-apa pun. Sebabnya, tak salah langsung seseorang nak menyatakan rasa gembira pada dunia setelah hasrat yang terpendam akhirnya terlaksana. Orang kita ni cepat sangat buli dan jadikan sesiapa saja yang boleh dibuli, sebagai punching bag, mungkin sebab banyak sangat masa lapang dalam hidup mereka dan keluarga mereka, yang mungkin jugak banyak kepincangan peribadi.


Aku beli jugak akhirnya bawal satin bercorak yang dah mencuri hatiku bulan lepas, hahahah (kelakar ke?), dan aku beli lagi satu yang berkenan, menjadikan dua helai hasil tangkapan di situ. Terus jadi tak kelakar masa bayar kat kaunter, hurrmmm... takpe la, aku berhak memanjakan diriku sendiri. Malam semalam jenuh la aku mencuba kedua-dua tudung tu dan kongsi gambar-gambar poyo aku dengan sepupuku, Lela dan kawanku, Ana. Itu pun lepas Lela duk beriya tanya mana gambar tudung berulang-ulang. Maklum la, bila balik rumah kenalah layan makan-minum pakwe sebelum dia keluar mencari rezeki, siap temankan dia makan mee goreng basah sambil aku makan sayur dan lauk-pauk tengahari punya. 


Lain kualiti produk Ariani ni, korang, sesuailah dengan harganya. Tak hairanlah aku jadi pelanggan dorang seawal tahun 2010, atau mungkin lebih awal. Cuma masalahnya, kalau dah terjebak semula, agak hazabedah ler nak keluar dari cengkaman. Lawa, kan? 


Masa kat KL sana, aku beli jugak tudung-tudung terbaru semurah RM10 hinggalah RM25. Dan korang tau, lepas dinner sayur dengan lauk-pauk dan temankan pakwe makan mee goreng, aku pergi ke pasar malam dengan bibik untuk mencari bekalan lauk mentah. Nama pun dah lambat, maka takde ikan untuk kami, tu pun nasib baik sempat beli dua ekor ayam dan sedikit daging lembu. Jadilah daripada takde langsung, kan? Masa nak balik menuju kereta, aku terpandang pulak long shawl daripada kain bubble bercorak pucci, RM15 sehelai, kau rasa? Adoi, gila tak terjebak? Aku angkut jugak dua helai, memang semalam adalah hari melepaskan rindu dendam pada tudung. Korang, kali terakhir aku beli tudung adalah bulan puasa tahun lepas, dalam lipatan sejarah hidup aku, itu adalah keajaiban yang harus dibukukan dan dibuat hashtag.. Gitiewww!


Okaylah, takde menda pun, borak kosong pasal tudung je pun. Terima kasihlah sudi baca, ya... sayang awak semua, tau! Jumpa lagi, Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.


















Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan