Isnin Nan Ungu

Assalamu'alaikum. Isnin tak semestinya berwarna biru, kan? Kalau tak nak jadi biru, pakai je warna lain, purple ke, cuba? Betapa semangatnya nak pakai tudung baru, sampai tak bagi bibik basuh dan aku siap gosok sendiri malam tadi. Lembut, selesa, cantik dan mudah dibentuk kain bawal satin yang aku beli kat Jalan T.A.R hujung minggu aritu. Menyesal tak ikut cadangan Ana suruh beli 6 helai dan try mintak jadi RM50 semua sekali. Aku tengok kat pasar malam ada jugak benda yang sama, tapi malas nak berhenti membelek dan bertanya, sebab bukak je mulut, adik yang jaga gerai tu dah mulakan dengan RM15, potong betul. Aku tak suka la kalau memang dah harga RM10, sibuk je nak sebut RM15 lepas tu konon-konon turunkan jadi RM10 kalau beli banyak. Tak mau la, dik... akak takde mood nak bargain.


Hari Isnin memang jadual jadi lebih padat, maklumlah permulaan hari dalam minggu yang baru. Itupun aku dah terpaksa kensel rencana nak uruskan proses pengangkatan anak sorang client kat Putrajaya, kebetulannya dia perlu ikhtiarkan dokumen-dokumen peribadi mak kandung budak tu kat Batam. P.A aku pulak kena cuti emergency, anak dia masuk wad akibat serangan asma. Jadi, aku ambik peluang untuk menyelesaikan dua tiga perkara yang memerlukan personal touch, dengan menggunakan khidmat uber dan grab car services.


Mungkin sebab terlampau panas kat luar, aku demam selesema dan terpaksa telan ubat sebiji sebelum pergi hantar handphone anak bujang untuk diperbetul dan jemput dia kat sekolah. Tekak ni perit semacam dan teringin nak makan aiskrim, jadi aku mintak Junior pergi beli kat bawah pokok depan pagar sekolah dia tu. Pergh.. nyaman je bila aiskrim tu landed kat tekak yang tengah kering. Alhamdulillah... 


Sebelum sampai rumah, aku singgah kejap jenguk telefon anak bertuah kat kedai, kawan aku tu cakap motherboard telefon tu rosak, nak kena ganti baru dan sila sediakan RM130. Hurmm... macam mahal je! RM100 tak leh ke? Dia gelak dan geleng, kedekut betul. Hehehe. Dalam pukul berapa entah tadi dia wassap bagitau yang handphone dah elok, masa update anak aku, punyalah excited dia dengar. Esoklah kan ambik, sila bersabar. 



Oh, ya... tadi masa berlalu pergi dari kedai Ah Ti, hidung aku tertangkap bau nenas yang sangat manis, memanggil-manggil aku berhenti dan membelinya kat gerai buah yang dah lma sangat aku tak singgah. Aku beli sekali mempelam lemak manis dan RM3 bertukar tangan. Ternyata bau nenas itu tidak berbohong, memang rasanya tersangat manis, sampai aku tak boleh handle dan move on lagi daripada keenakannya. Mempelam tu pun sedap, langsung tak masam. Memang hari Isnin kali ni sungguh ungu, seungu bawal satin yang aku gayakan. Gitiewww... 

~ Nai at Tak Pe Je.

















Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan